Codestarter | Je eigen app in 10 minuten! Je eigen app in 10 minuten!
Je eigen app in 10 minuten!
Leer hoe je van jouw idee een echte werkende app maakt.
App homebeeld kopie

Een app maken begint een goed verhaal verzinnen. Dat heet de user-journey: de reis van je gebruiker. Zo’n verhaal kun je heel goed op papier maken. En met de app POP zet je je tekeningen zo over op je mobiel en maak je er een echt werkende app van!

Nodig:

  • Papier
  • Pennen, stiften
  • Smartphone met POP erop (gratis app)

Stap 1: Verzin je app

Kies je onderwerp: waar gaat je app over? Is het een verzameling tips voor in Minecraft? Een fashion app? Staan er raadsels en moppen in of is het een dierenquiz? 

Wat doet je app? Hoe werkt-ie? 

  • Je kunt een app met een menu maken: zo kun je via een onderwerp kiezen. Dat werkt goed voor een kookapp: je kiest eerst hoofdgerecht en dan bijvoorbeeld pasta in het menu. Zo kom je bij het recept.
  • Of je maakt een quiz waarin de vragen achter elkaar staan en je op het goede antwoord moet klikken. Zo beweeg je door de app.
  • Je kunt ook schermen achter elkaar zetten, als je lekker wilt lezen of kijken. Dat is leuk voor een moppen-app of een fotoalbum.
  • Of je maakt een combinatie: bijvoorbeeld een fashion-app waar je via menu kunt kiezen, maar ook van scherm naar scherm kunt klikken.

Een app bestaat altijd uit verschillende schermen, die logisch op elkaar volgen. Je moet iedere stap en scherm verzinnen. 

Maak je bijvoorbeeld een quiz, dan zou dat zo kunnen gaan:

  • Kies een vraag, de vraag met 3 antwoorden, 2 antwoorden zijn fout, 1 antwoord is goed, en verder naar de volgende vraag. 

Stap 2: Teken de verschillende schermen

  • Teken gewoon op papier. Maak een kader dat ongeveer zo groot is als je telefoon, dan klopt het formaat.
  • Denk goed na over je app: hoeveel schermen heb je nodig? Hoe klikken mensen van het ene naar het andere scherm?
  • Je kunt je getekende schermen losknippen en op volgorde leggen. Zo kun je naspelen hoe iemand jouw app gebruikt. 

Stap 3: Maak ze aan elkaar in POP

  • Download de app POP (Prototyping On Paper). Het is een gratis app. De app is er voor iPhone, Android en Windows Phone. De app werkt niet overal precies hetzelfde; we leggen de app hier daarom globaal uit. Onze ervaring is dat kinderen er heel snel handig mee zijn, dus begin gewoon!
  • Op de pagina Projects maak je jouw project aan (+). Kies een goede naam voor je app!

  • Maak nu vanuit de app foto’s van je ontwerptekeningen  Je kunt bij iedere foto controleren of je foto goed is, en of je nog iets wil schuiven of vergroten/verkleinen. Iedere foto stelt één pagina in je app voor.

Stap 4: Nu ga je jouw tekeningen aan elkaar maken.

  • Open de foto van het eerste scherm van je app.
  • Tap op je tekening. Er komt een blokje. Dit wordt je eerste knop!

  • Je kunt het verslepen en vergroten of verkleinen.  Zet het blokje goed neer en maak de link. Kies uit je tekeningen het volgende scherm. Als je link gelukt is, wordt het blokje groen.
  • Probeer door op het play-knopje te klikken. Je hebt je eerste link gemaakt.
  • Om terug te gaan naar je werkblad ga je met 2 vingers op je scherm en beweeg je ze naar elkaar toe. (Pinch)
  • Ga van scherm naar scherm om op al je tekeningen knoppen zetten.
  • Per tekening kun je meerdere links maken. Tap net als eerder op je tekening, dan komt er een nieuw rood blokje.

Stap 5: Nu nog het icoon

  • Vanuit het projecten overzicht kun je nog een eigen icoon toevoegen. Gaaf!

En daar is je app!

Met POP heb je nu een eenvoudige app gemaakt.
Je hebt geleerd na te denken over je idee, hoe je jouw idee naar schermen uit kunt werken en hoe je een klikroute kunt maken. 


Als je ingewikkelder apps wil maken is een club of cursus misschien een goed idee!



Waar kun je dit leren?

Obaflyerfoto

Programmeerclub

Waar: Amsterdam/IJburg

Noord-Holland

Coderdojo15 2

CoderDojo

Waar: Bij jou in de buurt

Heel Nederland

Groen bg

Cursus apps maken voor Android

Waar: Amersfoort

Utrecht


Deel dit artikel: