Codestarter | Altijd-een-goed-humeur-computer Altijd-een-goed-humeur-computer
Altijd-een-goed-humeur-computer
Wat is een computer eigenlijk? Is-ie ingewikkeld of eigenlijk heel simpel? Maak een computer van karton en vind het uit.
Computer

Een computer kan niets zelf bedenken. Alles zit er al in. Pas als jij iets doet komt het eruit. Dat zie je goed in deze zelfgemaakte computer. Maak hem zelf!

Nodig:

  • Dik karton (een doos van golfkarton) of foam board
  • Dun karton
  • Plakband of lijm
  • Pennen, stiften, etc.

Stap 1: Bouwplan

Je computer bestaat uit 3 lagen: een onderkant, de schuif en de bovenkant.

Zo zit-ie in elkaar:

 

  • De bovenste laag is van dik karton en heeft een gat en een klepje.
  • De middelste laag is van dun karton.
  • De onderste laag is van dik karton, en heeft een opgeplakte rand dik karton rondom.

Teken de onderdelen op je karton.

Stap 2: Snijd of knip

Weet je zeker dat alles klopt? Snijd of knip je onderdelen uit.

Zorg dat je klepje aan de bovenkant nog vast zit.

Stap 3: Teken en schrijf

Veel computers reageren op een situatie en gaan dan iets doen. Als ik op een toets druk, dan gebeurt er iets op het scherm. Dat heet een als-dan.

 

Als ik op de cijfer 3 toets klik, dan komt er een cijfer 3 op mijn scherm.

De conditie (drukken op de toets) activeert de actie (tonen op het scherm).

 

Jouw zelfbouw-computer heeft een als-dan. De als zit in het bovenste vakje, de dan komt achter het luikje.

In het voorbeeld is de als jouw humeur, en de dan een grapje.

 

Maar je kunt van alles verzinnen!

  • Het weer, gekoppeld aan je kleding (Als de zon schijnt, draag dan een korte broek. Als het regent, draag dan een regenjas.)
  • Of een eetadviseur (Als je zin hebt ik snoepen, eet dan een ijsje. Als je zin hebt in gezond, eet dan een appel.)

Schrijf en teken eerst met potlood om te zien of het goed achter het raam en luikje zit.

 

Stap 4: Zet in elkaar

Klopt alles? Plak dan de randjes rondom en zet je computer in elkaar. Als het goed is kan de schuif er niet uit vallen. Plak de bovenkant er bovenop.

 

Stap 5: Test ‘m uit!

Laat mensen je computer gebruiken. Vinden ze het leuk?

Kun je nog meer als-dan setjes verzinnnen?

 

Nu heb je een computer

Je hebt nu van karton een computer met één functie gemaakt. Je snapt nu misschien iets beter hoe een computer werkt.


 Als je meer wilt weten over computers, is een club of cursus een goed idee!



Waar kun je dit leren?

Dsc 0087%281%29

RobotWise lesprogramma - vakoverstijgend met robotica

Waar:

Heel Nederland

Noord-Holland

16265214 1904164873153227 7334432915351227157 n

RobotWise naschoolse activiteiten

Waar:

Heel Nederland

Noord-Holland

Img 9757

Robot Partijtje

Waar:

Heel Nederland

Dsc 0079

Robot Playground in de ZOMERvakantie - RobotWise

Waar: Amstelveen

Noord-Holland

Pw8 codestarter cym woerden programmeren voor kinderen

Programmeren voor kinderen in Woerden

Waar: Woerden

Utrecht

Zuid-Holland

Fabschool header

FabSchool 2017 - 3

Waar: Amsterdam-centrum

Noord-Holland

94d8b414cd54ae623931ad2541fe368b schermafbeelding 2016 10 05 om 15.12.22 1156 577 c 1

Programmeerclub

Waar: Rotterdam

Zuid-Holland

Image

De Bonte Mindstormers

Waar: Delft

Zuid-Holland

Image

Ouder en Kind workshop Mindstorms

Waar: Delft of op locatie

Zuid-Holland

Image

Workshop LEGO Mindstorms

Waar: Delft of op locatie

Zuid-Holland

Image

Workshop LEGO WeDo

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Image

Kinderfeestje Programmeren met LEGO Mindstorms EV3

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Image

Kinderfeestje Programmeren met LEGO WeDo

Waar: Delft, of op locatie

Zuid-Holland

Onder embargo

Onder Embargo

Waar: Op locatie

Heel Nederland

Knuffeldrones

Knuffeldrones

Waar: Heel Nederland

Heel Nederland

Mooc

MOOC MEE Ontluikend programmeren

Waar: Online

Heel Nederland

Collage algemeen

Cubiss Makersbuzz

Waar: Heel Nederland

Heel Nederland

Noord-Brabant

Fotocodestarteractiviteit

Programmeren mOway-robots

Waar: Op uw school

Noord-Holland

Cursus scratch woerden 320x240

Programmeren voor kinderen van 11 tot 13 jaar

Waar: Woerden

Utrecht

Cursus scratch woerden 320x240

Programmeren met Scratch voor kinderen vanaf 8 jaar

Waar: Woerden

Utrecht

Bomberbot game

Leer spelenderwijs programmeren met Bomberbot (groep 5 t/m 8)!

Waar: Op school of thuis

Heel Nederland

Logo

Programmeren voor kinderen

Waar:

Heel Nederland

Obaflyerfoto

Programmeerclub

Waar: Amsterdam/IJburg

Noord-Holland

Coderdojo15 2

CoderDojo

Waar: Bij jou in de buurt

Heel Nederland

Logo mindstorms ev3

Basiscursus Programmeren met Legomindstorms

Waar: Weesp

Noord-Holland

3d printen startupkid

Startupkid

Waar: Groningen, Schuitendiep 3

Groningen

Friesland

Drenthe

20150917 192034

Codestarter Codeclub!

Waar: Groningen, Dirk Huizingastraat 13

Groningen

Friesland

Drenthe

Groen bg

Cursus programmeren in Computercraft

Waar: Amersfoort

Utrecht

Groen bg

Cursus Gamemaker

Waar: Amersfoort

Utrecht

Groen bg

Cursus programmeren in Scratch

Waar: Amersfoort

Utrecht


Deel dit artikel: